مــتـــــــــــــــره و بــــــــــــراورد

کادر فنی مهندسی مجرب زیر نظر مهندس همتیان

مــتـــــــــــــــره و بــــــــــــراورد

کادر فنی مهندسی مجرب زیر نظر مهندس همتیان

مــتـــــــــــــــره و بــــــــــــراورد

گروه فنی مهندسی همراه با کادر مجرب و با سابقه فعالیت چندین ساله در زمینه
1-تهیه اسناد مناقصه
2- متره و برآورد
3- آنالیز بهاء و پیشنهاد قیمت
4- تهیه نقشه و مشخصات فنی
5- تهیه تعدیل و تفاوت مصالح
کلیه پروژه های فنی مهندسی ، عمرانی و صنعتی آماده ارائه خدمات با کمترین و نازلترین قیمت می باشد
شماره تلفن تماس : 09138522203
راه ارتباطی از طریق پیام رسان تلگرام : 09131815569

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

متره و برآورد چیست؟

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲ ب.ظ

عریف متره :متره عبارت است "از محاسبه و اندازه گیری مقادیر مصالح مورد نیاز ، برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شدهمعمولا این نوع محاسبات و تحلیل ها ، در یک سری جدول های خاص انجام میگیرد که جدول های صورت وضعیت ( جدول ریز متره ، خلاصه متره ، مالی و ... ) نامیده میشودافرادی که این نوع محاسبات را انجام میدهند ، مترور نامیده میشوند .

انواع متره با توجه به این که مصالح با چه واحدی و برای چه نیازی محاسبه میشود ، انواع متره مطرح میشود که عبارتند ازمتره بستهمتره باز ( تجزیه بها یا آنالیز بها )متره بسته :در این روش ، مقادیر و اوزان کارها را با توجه به واحدهای مورد نیاز و براساس ترتیب ردیفهاو فصول فهرست بهای مورد استفاده ، از روی نقشه ها و اسناد پیمان برای هر بخش یا ساختمان محاسبه و در جدول های ریز متره وارد مینمایند ،ازآنجایی که ممکن است یک پروژه دارای بخشهای متعدد باشد با تکرار عملیات فوق ،مقادیر هریک از ردیفها برای هر بخش به برگه خلاصه متره منتقل میگردد . سپس مقادیر به دست آمده را در جداول مالی وارد کرده و در قیمت های واحد پایه (معمولا از فهرست بهای واحد پایه رشته مربوط استخراج میشود ) ضرب نموده تا قیمت هر آیتم به دست آید . از روی جمع جبری قیمت آیتم ها ، قیمت کل هر فصل بدست آمده که با انتقال هریک از قیمتهای فصل به برگه خلاصه فصول ،قیمت خالص پروژه حاصل میشود . اگر به این قیمت ، ضرایب مربوطه (ضریب بالا سری ، ضریب پلوس یا مینوس ،ضریب منطقه ای ، ضریب ارتفاع ، ضریب طبقات ، ضریب سختی کار ) ضرب شود ،وسپس با مبلغ تجهیز کارگاه جمع گردد ، قیمت کل پروژه به دست می آیددر اینجا باید مشخص شود که هر عملیات را با چه واحدی باید محاسبه نمود ، وقتی واحد مشخص شد ، محاسبه مقادیر کار به توان ریاضی ، مهندسی و تجربه شخصی مترور بستگی دارد که بتواند به بهترین شکل محاسبات مربوطه را انجام دهددر قیمتهای واحد پایه فهارس بها ، هزینه تهیه کل مصالح ، ماشین آلات نیروی انسانی ، بارگیری و حمل مصالح و لوازم ماشین آلات مورد نیاز به هر فاصله (به استثناء موارد مشخص شده در فهرست بهاء تا پای کار و بار اندازی ، اتلاف مصالح ، تهیه آب ، سوخت ، تعمیر و استهلاک ماشین آلات برای اجرای صحیح و کامل کارها طبق نقشه و مشخصات آمده است ، بنابراین برای محاسبه مقادیر کارهای انجام شده درپروژه به روش متره بسته ، باید واحدهای مربوطه مشخص شود که بعضی از آنها به قرار زیر است1- کارهایی که به متر مکعب محاسبه میشود . مانند عملیات خاکبرداری ، خاکریزی ها ، بتن ریزی ، سنگ چینی ، شفته ریزی ، آجر کاری به ضخامت 35 سانتی و بیشتر2- کارهایی که به متر مربع محاسبه میشوند ، مانند اندود های مختلف داخلی و خارجی ، کاشی کاری ، عایق کاری ، سقف تیرچه بلوک ، طاق ضربی ، شیشه ، آسفالت ، نما سازی و ... 3-کارهایی که با متر طول اندازه گیری و محاسبه میشوند ، مانند قرنیز ها ، انواع لوله کشی ها ، واتر استاپ ،...... . 4- کارهایی که با وزن محاسبه میشوند ، مانند کلیه عملیات فلزی ، آرماتور بندی ، سیمان و ...... 5-کارهایی که با عدد محاسبه می شود، مانند کلیه ادوات برقی ، لوازم بهداشتی و ...... 6-کارهایی که با ترکیب دو واحد محاسبه میگردد مانند مترمکعب /کیلومتر برای حمل مصالح حاصل از خاکبرداری در فصل سوم و تن /کیلومتر برای حمل مازاد بر 30 کیلومتر در فصل بیست وهشتم فهرست بها ابنیهدر روزهای بعد نمونه هایی از اوراق ریز متره ، خلاصه متره ، مالی ، خلاصه فصول و برگه خلاصه برآورد در وبلاگ قرارخواهد گرفت.

نظرات  (۱)

  • آموزش متره و برآورد
  • ممنون مطلب خوبی بود
    آموزش متره و برآورد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی